fa-IRen-US
جستجو
ﺳﻪشنبه, 07 آذر,1402
Menu

جزئیات مطلب

وظایف

اهداف و وظایف کلی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران

 

 الف- اهداف:
             

تمرکز و تنظیم و انجام امور مربوط به سرمایه‌گذاریهای خارج در ایران و سرمایه‌گذاریهای ایران در خارج و اعطا وام و اعتبار به دولتها و موسسات خارجی و بین‌المللی و کمک‌های اقتصادی و فنی و همچنین اخذ هر گونه وام و اعتبار از خارج.

ب- وظایف اساسی:
      
1- انجام امور مربوط بجلب و حمایت سرمایه‌های خارجی و تعیین حداکثر مشارکت خارجی در رشته‌های مختلف سرمایه گذاری در ایران.
2- انجام امور مربوط به سرمایه‌گذاریهای ایران در خارج و خرید و فروش و تبدیل اوراق بهادار و عقد قراردادهای لازم.
3- انجام امور مربوط به کمکهای اقتصادی و اعطاء وام و اعتبار به دولتها و موسسات خارجی و بین‌المللی
4- انجام امور مربوط به اخذ وام و اعتبار از خارج .
5- وصول اقساط اصل وامها و اعتبارات و بهره و کارمزد و سایر وجوه مربوط به وامها و اعتبارات پرداخت شده به دولتها و موسسات خارجی و بین المللی .
6- بازپرداخت اصل وامها و اعتبارات و پرداخت بهره و کارمزد و سایر هزینه‌های مربوط به وامها و اعتبارات دریافتی دولت از خارج.
7- تنظیم و مراقبت در اجرای برنامه کمکهای فنی ایران به خارج با همکاری سازمان‌های مربوط.
8- مشارکت و همکاری با موسسات مالی بین‌المللی در مورد اعطاء وام و اعتبار به دولتها و موسسات خارجی.
9- مراقبت در حسن اجرای قراردادهای منعقد مربوط به اعطاء وام و اعتبار و کمک‌های اقتصادی و فنی و سرمایه‌گذاری.
10- مراقبت در حسن اجرای قراردادهای منعقد مربوط به اخذ وام و اعتبار از خارج از طرف دولت.

 

وظایف واحدها
1) حوزه ریاست کل:
      
1-(1) اداره کل نیروی انسانی و توسعه مدیریت
    
2-(1)  ذیحسابی و اداره کل امور مالی و نظارت بر وامها و تسهیلات خارجی 
      
3-(1) دفتر وامها ، مجامع و موسسات بین المللی
       
4-(1) دفتر سرمایه گذاریهای خارجی
    
5-(1) دفتر روابط اقتصادی خارجی
            

1) حوزه ریاست کل:
         
  • تدارک و تنظیم جلسات شورایعالی سرمایه‌گذاری با هماهنگی‌ ادارات کل سازمان و پیگیری ابلاغ و اجرای تصمیمات شورایعالی و تهیه گزارش های مربوط.
  • تدارک، پیگیری و هدایت امور کارورزی و آموزش نیروی انسانی شاغل در صنایع کشور نزد شرکتهای معتبر بین‌المللی در جهت تسهیل روند انتقال دانش فنی و بسط و گسترش همکاری‌های فنی.
  • تهیه و ارائه نظرات مشورتی و پیگیری در امور ارجاعی رئیس کل سازمان.
  • ترجمه متون و گزارشهای واصله از خارج کشور و ارائه خدمات ترجمه حضوری.
  • دریافت و جمع‌آوری گزارش عملکرد ادارات کل سازمان برای ارائه به رئیس کل سازمان.
  • انجام کلیه امور دفتری و ارتباطات و روابط عمومی و پیگیری ‌های اداری مورد نظر رئیس کل سازمان.
          
1-(1) اداره کل نیروی انسانی و توسعه مدیریت:
               
  • پیش‌بینی، تنظیم و ارائه بودجه سالانه سازمان.
  • تنظیم وارائه موافقت نامه های متبادله با سازمان برنامه و بودجه.
  • تنظیم و درخواست تخصیص‌های سه ماهه از سازمان برنامه و بودجه.
  • انجام مطالعات و برنامه‌ریزیهای لازم به منظور طراحی و اصلاح سیستمها و روشها و فرآیند انجام کار در زمینه تشکیلات سازمانی و تهیه پیشنهادهای لازم جهت ارسال به سازمان امور اداری و استخدامی کشور.
  • برنامه‌ریزی به منظور توسعه و بهبود مدیریت اجرایی- ستادی و پشتیبانی در سازمان.
  • انجام برنامه‌ریزیهای لازم به منظور طراحی و اصلاح ساختار سیستمها و فرآیند‌های انجام کار.
  • انجام امور مربوط به صدور کلیه احکام کارگزینی مانند، انتصاب، انتقال، مرخصی، معذوریت، ترفیع، بازنشستگی، بازخرید خدمت و همچنین صدور احکام مربوط به ماموریت‌های خارجی و داخلی کارکنان سازمان.
  • برنامه‌ریزی و تدارک و انجام کلیه امور تشریفات مربوط به برگزاری اجلاسهای کمیسیون‌ مشترک با دیگر کشورها و همایش‌های مختلف از جمله بانک جهانی‌، بانک توسعه اسلامی مجمع جهانی آژانسهای تشویق سرمایه‌گذاری (والیپا) طرح کلمبو و .............. و همچنین پذیرایی و استقرار میهمانان خارجی.
  • برنامه‌ریزی و انجام کلیه امور مربوط به تدارک ماموریت‌های خارجی و داخلی مدیران و کارشناسان سازمان.
  • انجام مکاتبات و تماس‌های حضوری و تلفنی گسترده با دستگاه‌های اجرایی داخلی مانند نهاد ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، وزارت کشور و ............ و همچنین نمایندگی‌ها و موسسات خارجی درخصوص دعوت از میهمانان خارجی و برنامه‌ریزیهای لازم به منظور تدارک اجلاس‌های مختلف خارجی و داخلی.
  • تهیه آمار و اطلاعات و بیوگرافی از میهمانان خارجی و همچنین تهیه گزارشهای مربوط به نتایج برگزاری همایشها و انعکاس آن به رسانه‌های گروهی و دستگاه‌های مختلف خارجی و داخلی مربوط.
  • انجام امور مربوط به تعاون، رفاه،‌ بیمه و نیازهای آموزشی کارکنان.
  • انجام وظایف امور عمومی از قبیل امور تحریرات، امور دبیرخانه ، امور بایگانی(اسناد، مقاوله نامه‌ها، مکاتبات و ......)، امور نقلیه و ایاب و ذهاب کارکنان، امور انبار و ملزومات اداری، امور مربوط به چاپ و تکثیر.
  • انجام امور مربوط به کلیه خریدهای تدارکاتی سازمان اعم از اموال و ملزومات اداری و غیره.
  • مراقبت و نظارت در حفظ و نگهداری اموال منقول و غیر منقول اعم از اموال اداری و خودرو و همچنین انجام امور مربوط به تعمیرات آنها.
  • کنترل ورود و خروج مراجعین به سازمان و همچنین نظارت بر ساعات کار ورود و خروج کارکنان سازمان.
              
2-(1) ذیحسابی و اداره کل امور مالی و نظارت بر وامها و تسهیلات خارجی :      
            
  • بررسیهای کارشناسی ضوابط و مقررات موسسات و سازمانهای خارجی اعطا کننده اعتبار درخصوص تهیه و تدارک خدمات ، تجهیزات و ماشین‌آلات.
  • بررسی‌های کارشناسی درخصوص موارد اختلاف بین ضوابط و مقررات مالی و تهیه و تدارک کالاها و خدمات بین موسسات و دستگاه‌های خارجی و بین‌المللی اعطا کننده تسهیلات با ضوابط و مقررات موضوعه و جاریه کشور و ارائه طریق لازم.
  • بررسی‌های کارشناسی درخصوص ضوابط و مقررات مورد عمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران درخصوص نقل و انتقالات وجوه ارزی و استخراج وجه مغایرت آن با ضوابط و مقررات مورد عمل موسسات بین‌المللی وام دهنده و ارائه طریق لازم و پیگیری آن تا حصول نتیجه جهت رفع مغایرت.
  • بررسی‌های کارشناسی درخصوص تغییرات نرخ اسعار در صحنه بین‌المللی و استنتاج آثار آن بر مبالغ پرداختی توسط دولت جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تسویه و استهلاک بدهی.
  • بررسیهای کارشناسی درخصوص نرخ برابری ریال اسعار خارجی و آثار آن بر مبالغ ارزی مورد دریافت توسط طرفین قراردادهائیکه با پیمانکاران داخلی منعقد می گردد و از محل تسهیلات خارجی پوشش داده می شود.
  • بررسی کارشناسی و اتخاذ تصمیم در مورد درخواستهای وام گیرنده برای تمدید مدت استفاده از وام و تغییر در شرایط قراردادهای وامی.
  • بررسی و مطالعه مقاوله نامه‌ها و موافقتنامه های وام یا اعتبار خارجی که برای طرحهای عمرانی (انتفاعی یا غیر انتفاعی) تحصیل می شود به منظور نظارت در امر استفاده و تخصیص تعهدات مربوط به بازپرداخت آنها و همچنین بررسی و مطالعه مقاوله نامه‌ها و موافقتنامه های اعطای وام و تصویبنامه های کمک و سرمایه گذاری به منظور اجرای مفاد آنها.
  • مطالعه در زمینه سیستمهای نگهداری حساب وامها و اعتبارات خارجی، وامها و کمکهای اعطایی و سرمایه گذاری و اعمال سیستم مطلوب به ترتیبی که میزان وامهای ماخوذه استفاده شده و مستهلک شده مشخص شود.
  • همکاری و راهنمایی با وزارتخانه‌ها و موسسات وام گیرنده در زمینه استفاده صحیح و به بموقع از وامها و اعتبارات خارجی و تهیه و تکمیل سفته‌ها و جداول استهلاک مربوط.
  • تهیه و تنظیم سفته و بروات و جداول اقساط (اعم از اصل و بهره و کارمزد) و انجام ترتیبات لازم برای امضاء آنها و ارسال به بانک مرکزی یا بانکها و موسسات ذیربط.
  • ابلاغ موافقتنامه های مالی به دستگاههای اجرایی و راهنمایی آنها از نظیر افتتاح اعتبار اسنادی و واریز پیش پرداخت در ورد اعتباراتی که قسمتی از آنها از محل وام خارجی تامین می‌شود و همچنین راهنمایی آنها از نظر تهیه درخواست وجه وامی، برگ ثبت سفارش، بیمه نامه در مورد قراردادهایی که صددرصد آنها وامی است و همچنین ابلاغ موافقتنامه های وام و تصویبنامه های کمک و سرمایه گذاری به دستگاههای اجرایی در زمانی که اعطای وام یا کمک و سرمایه گذاری می باید از طریق دستگاههای دیگر رت پذیرد.
  • تحصیل مدارک مربوط به استفاده از وامها و اعتبارات خارجی، از منابع داخلی و خارجی و تهیه و تنظیم و صدور اطلاعیه های مربوط به استفاده از وامها و اعتبارات خارجی.
  • تحصیل مدارک مربوط به پرداخت وامها و کمکهای اعطایی و سرمایه گذاری به منظور صدور حواله های پرداخت (اعم از مبلغ وام، کمک، سرمایه و هزینه های مربوط)
  • تهیه و تنظیم و صدور حواله های بازپرداخت اصل و پرداخت بهره و کارمزد وامها و اعتبارات خارجی.
  • نظارت در امر استفاده و بازپرداخت تسهیلات مالی ماخوذه و یا اعطا شده.
  • بررسی کلیه صورتحسابهای واصله از بانکهای امین و فروشندگان کالا و خدمات خارجی.
  • مراقبت و نظارت در حسن اجرای قراردادهای منعقده مربوط به اعطا یا دریافت تسهیلات مالی یا اعتباری از خارج و بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به مشکلات حین اجرای موافقتنامه‌ها.
  • وصول اقساط اصل و بهره و کارمزد وامهای اعطایی و سود سرمایه گذاری.
  • نظارت در وصول اصل و بهره مربوط به قراردادهای منعقده بین وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاههای اجرایی موضوع پرداخت بیش از موعد وامهای خارجی نگهداری حساب آنها.
  • مشارکت در جلسات مذاکره و کمیسیونها و سمینارها و کنفرانسهای خارجی و داخلی.
  • پیش بینی و برآورد اعتبار سنواتی مورد نیاز جهت درج در لایحه بودجه براساس ضوابط و شرایط قراردادهای منعقده و پیگیریهای لازم و تهیه موافقتنامه مورد مبادله با سازمان برنامه و بودجه .
  • نگهداری و تهیه و تنظیم حساب دریافتی ها و پرداختی های سازمان بصورت ماهانه و سالانه و یا در مواقع ضروری اعم از ارزی و ریالی.
  • انجام کلیه دریافتها و پرداختهای سازمان در چارچوب قانون و مقررات مربوط.
  • نگهداری حساب اموال و انبار و انعکاس آن به مراجع ذیربط.
  • نگهداری حساب اعتبارات بودجه ای سازمان اعم از اعتبارات جاری و ملحوظ شده طی ردیفها و تهیه و تنظیم دفاتر مربوط و ارائه گزارشات لازم. 
                   
3-(1) دفتر وامها و مجامع و موسسات بین المللی:
                  
  • پیشنهاد سیاستها، برنامه ها و خط مشی و ضوابط لازم برای تحصیل و استفاده از تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین المللی.
  • جمع آوری ، مطالعه و بررسی قوانین و مقررات کشورهای وام دهنده و بانکها و موسسات اعتباری و مالی بین المللی.
  • شرکت در اجلاسها و کمیته های مشترک همکاریهای اقتصادی و مالی بین جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و موسسات و سازمانهای مالی خارجی و بین المللی و شرکت در کمیسیونها و کنفرانسها و سمینارهای داخلی و خارجی مربوط به تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین المللی.
  • بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط تسهیلات اعتباری و بلاعوض پیشنهادی اعتبار دهندگان خارجی و بین المللی .
  • بررسی و اقدام در مورد درخواستها و پیشنهادهای مربوط به استفاده از تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین المللی .
  • انجام مذاکرات و مکاتبات لازم با دستگاههای اجرایی و منابع خارجی و هیاتهای اعزامی از کشورهای خارجی و موسسات مالی، توسعه ای، اقتصادی بین المللی در جهت تنظیم موافقتنامه های تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین المللی.
  • همکاری در امر بررسی ابعاد کلان طرحهای ارائه شده به موسسات مالی خارجی و بین المللی و همکاری با مسئولین و کارشناسان موسسات مذکور و دستگاههای ذیربط در رابطه با ارزیابی طرحهای ارائه شده تا مرحله تصویب. 
  • همکاری با دستگاههای ذیربط در امور مربوط به تحصیل مجوز یا مجوزهای لازم برای انعقاد موافقتنامه های مربوط به تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین المللی.
  • همکاری با دستگاههای ذیربط در امور مربوط به قابل اجرا شدن موافقتنامهای مربوط به تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین المللی .
  • همکاری با مجریان طرحها و سازمان برنامه و بودجه در مورد تخصیص تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری موسسات اعتباری خارجی و بین المللی و منظور نمودن ارقام صحیح در موافقتنامه های طرح مربوط که بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاههای اجرایی منعقد میگردد.
  • همکاری در امور مربوط به اعطای وام و کمک بلاعوض به دولتها و موسسات و سازمانهای خارجی و بین المللی از جمله انجام مذاکرات لازم، تنظیم پیش نویس موافقتنامه‌ها، تحصیل مجوزهای لازم، انجام تشریفات انعقاد موافقتنامه‌ها.
  • جمع آوری قراردادها، موافقتنامه‌ها و مبادله نامه های مربوط به تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری اعطایی و تحصیلی مستقیم، تضمین شده و یا تائید شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی.
  • جمع آوری و نگهداری اطلاعات، اسناد و مدارک عضویت جمهوری اسلامی ایران در مجامع و موسسات اقتصادی و مالی و پولی بین المللی و چند جانبه.
  • پیگیری موضوعات مربوط به عضویت جمهوری اسلامی ایران در مجامع و موسسات اقتصادی و پولی و مالی بین المللی و چند جانبه.
  • تدارک و برنامه ریزی برای شرکت نمایندگان جمهوری اسلامی در جلسات مجامع و موسسات اقتصادی و پولی و مالی بین المللی و چند جانبه.
  • پیگیری وصول مطالبات دولت جمهوری اسلامی ایران از کشورهای خارجی و موسسات مالی خارجی و بین المللی و عنداللزوم پیشنهاد طرح دعوی در دادگاهها و داوریهای بین المللی، خارجي و داخلی به مقامات و مراجع ذیصلاح کشور.
  • همکاری در پیگیری حل و فصل و فیصله دادن اختلافات و ادعاهای مالی موسسات و شرکتهای ایرانی و خارجی در ارتباط با موافقتنامه های تسهیلات مالی بلاعوض و یا اعتباری خارجی و بین‌المللی.
  • صندوق کمکهای توسعه ای جمهوری اسلامی ایران.
  •  بهبود فضای کسب و کار.                          
                                                                                                                                                                                                                                                                             
                                                                                                    
4-(1) دفتر سرمایه‌گذاریهای خارجی:
                          
  • بررسی‌ و ارائه پیشنهاد در مورد سیاستها، ضوابط و برنامه‌های مربوط به امور سرمایه‌گذاری خارجی در داخل  و سرمایه گذاریهای ایران در خارج از کشور.
  • تحقیق، مطالعه، بررسی و جمع آوری و ترجمه قوانین و مقررات در زمینه های اقتصادی، بازرگانی، مالی، پولی و بانکی، صادرات واردات و  گمرکی، بیمه، کارگری، مالیاتی مربوط به ایران و دیگر کشورها.
  • تحقیق، مطالعه و تهیه و تنظیم گارشهای تحقیقی، مطالعاتی و آماری در مورد روند سرمایه گذاری خارجی در ایران و جهان، بازارهای سرمایه در داخل و خارج از کشور و بررسی اثرات ناشی از پذیرش سرمایه گذاریهای خارجی در بخشهای مختلف اقتصادی.
  • شرکت در اجلاس ها، هیاتها، جلسات، کنفرانسها، سمینارهای اقتصادی و امور مربوط به سرمایه گذاری خارجی در داخل و خارج از کشور.
  • مذاکره، تهیه و تنظیم موافقتنامه های مربوط به تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری با دیگر کشورها و انجام امور و اقدامات مربوطه.
  • نظارت بر حسن اجرای موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری و حل و فصل مسائل جاری سرمایه گذاریها بر طبق موازین قانونی و تفاهم شده با طرفهای خارجی.
  • فراهم نمودن امکانات مربوط به تشویق و جلب سرمایه خارجی از طریق تهیه بروشورهای تبلیغاتی و راهنمای سرمایه گذاران و ارائه تسهیلات و حمایت قانونی برای اشخاص (حقیقی و حقوقی)، شرکتها و موسسات خارجی که در کشور سرمایه گذاری می نمایند.
  • بررسی طرحها و پیشنهادهای سرمایه گذاری خارجی در داخل و سرمایه گذاریهای ایران در خارج از کشور.
  • پیگیری و اجرای تصمیمات متخذه درخصوص نحوه پذیرش و نظارت بر سرمایه‌گذاریهای خارجی.
  • بررسی، نظارت و صدور مجوزهای مربوط به کلیه نقل و انتقالات سرمایه‌ای خارجیان در مراحل ورود سرمایه اعم از نقدی، غیر نقدی و خدمات و همچنین خروج سرمایه و سود و سایر حقوق قانونی سرمایه‌گذاران خارجی.
  • بررسی و تصویب قراردادهای انتقال تکنولوژی (کمکهای فنی ، مهندسی، علائم تجاری، مشاوره فنی و مدیریت ) مربوط به سرمایه‌گذاریهای خارجی و صدور مجوز انتقال و یا پذیرش وجوه قابل انتقال این گونه قراردادها بعنوان سرمایه خارجی.
 
5-(1) دفتر روابط اقتصادی خارجی: 

                      
  • پیشنهاد سیاستها، برنامه ها و اقدامات لازم در زمینه تنظیم روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها.
  • پیشنهاد خط مشی جمهوری اسلامی ایران در اجلاسیه ها و جلسات مربوط به همکاریهای دو جانبه اقتصادی با دیگر کشورها.
  • جمع آوری اطلاعات اقتصادی کشورها و انجام تحقیقات و مطالعات در جهت شناسایی با فراهم نمودن زمینه ها و امکانات شکل دهی همکاریهای اقتصادی دو جانبه جدید یا گسترش همکاریهای موجود .
  • طراحی و تنظیم مصادیق همکاریهای اقتصادی دو جانبه با دیگر کشورها در موارد اعطا یا دریافت وام و اعتبار، سرمایه گذاری متقابل همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی، با مشارکت ادارات کل ذیربط سازمان .
  • تدارک برگزاری اجلاسهای کمیسیون مشترک با دیگر کشورها که مسئولیت آنها با وزارت امور اقتصادی و دارایی است.
  • مشارکت در اجلاسهای کمیسیون مشترک با دیگر کشورها که با مسئولیت سایر وزارتخانه ها برگزار می گردد.
  • طرح و پیگیری موارد مربوط به همکاریهای اقتصادی با دیگر کشورها، با مشارکت ادارات کل ذیربط سازمان.
  • تهیه و تنظیم موافقتنامه ها، صورتجلسات، پروتکل ها و یادداشتهای تفاهم مربوط به همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها.
  • پیگیری اجرای تصمیمات متخذه و توصیه های مندرج در صورتجلسات، پروتکل ها و یادداشتهای تفاهم مربوط به همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها.
  • تنظیم محتوای مذاکرات وزیر امور اقتصادی و دارایی با مقامات دیگر کشورها و پیگیری موارد مطروحه در این مذاکرات،‌ با همکاری ادارات کل ذیربط سازمان.
  • همکاری در پیگیری حل و فصل و فیصله دادن اختلافات و ادعاهای مالی موسسات و شرکتهای ایرانی و خارجی که در تنظیم روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورها موثر می باشند. 

انتخابگر پوسته

دی ان ان